Selfie
Deze zintuiglijk gefilmde fantasie speelt met het onbehaaglijk voyeurisme van de selfie en Big Brother. Via vervormde beelden zien we de skyline door de lens van een alziend oog, terwijl robotstemmen ons waarschuwen dat onbemande auto’s worden weggesleept of ons instrueren over het kopen van een metrokaartje. Dit is een leven onder permanente technologische controle, van mechanisatie van het dagelijks leven.
De unheimische beelden tonen een stad waarin we zonder het te beseffen omringd zijn door honderden machines die vertellen hoe we ons moeten gedragen. Ondertussen nemen we driftig selfies, waarin we ons voordoen alsof we in een reclamespot zitten. Het contrast tussen de angstcultuur en het narcistische zelfportret roept vragen op. Waar kijken we eigenlijk naar en wie kijkt naar ons?
Nayra Sanz Fuentes liet zich inspireren door Brave New World van Aldous Huxley, 2001: A Space Odyssey van Stanley Kubrick en Foucaults theorieën over dystopieën. Deze denkbeeldige samenleving is misschien al werkelijkheid geworden.