The Last Days
Na het grote succes van zijn speelfilm SCHINDLER’S LIST richtte Steven Spielberg in 1994 de Survivors of the Shoah Visual History Foundation op. Een van de activiteiten van deze stichting is het verzamelen van zoveel mogelijk getuigenissen op video van de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. Als bestuurslid is Spielberg betrokken bij de productie van THE LAST DAYS, een documentaire die het verhaal vertelt van vijf Hongaarse joden. Drie van hen werden in veewagons naar Auschwitz vervoerd, een ander kwam na een mislukte verzetsactie in kamp Buchenwald terecht en de laatste, toen zestien jaar oud en nu Amerikaans congreslid, verrichtte dwangarbeid in Hongarije. Regisseur James Moll illustreert hun relaas met archiefmateriaal en gaat met zijn hoofdpersonen terug naar de plaatsen waar alles gebeurde. Met deze film wordt de geschiedenis niet alleen gereconstrueerd, maar ook persoonlijk gemaakt, hetgeen de kijker eens te meer confronteert met de waanzin van de holocaust.