The Moon Inside You
Ook voor Diana is het geen pretje maandelijks ongesteld te worden. Hoofdpijn, misselijkheid, depressie… Waarom is het algemeen geaccepteerd dat vrouwen zich wereldwijd zo regelmatig beroerd voelen? Waarom wordt er nog steeds niet openlijk over gepraat? Vol zelfspot, humor en relativeringsvermogen gaat Diana op zoek naar antwoorden. De meest uiteenlopende theorieën van antropologen, psychologen, journalisten, gynaecologen en buikdansleraressen worden afgewisseld met ouderwetse voorlichtingsfilmpjes en tekenfilmfragmenten. Rode draad is de elfjarige Dominika die de kijker op de hoogte houdt van haar naderende menstruatie. Daarbij komen veel vragen op. Waarom is het vocht in reclamefilmpjes over maandverband blauw? Wordt de pil gebruikt om ons lichaam aan te passen aan het ritme van de (door mannen gedomineerde) samenleving? Waarom bloeden we als bloed in de natuur synoniem is voor dood? De zoektocht van Diana leidt tot meer begrip en waardering voor haar lichaam. En haar buien. Want volgens een deskundige zeuren vrouwen helemaal niet tijdens de menstruatie. Door de hormonen durven ze eindelijk te zeggen wat ze altíjd al vonden.