Kazungu, le métis
Georges Kamanayo werd in 1947 geboren in Rwanda, als de ‘verboden vrucht’ van de relatie tussen een zwarte Rwandese vrouw en een blanke Belgische kolonist. Zijn vader was een rijke industrieel, de eigenaar van tinmijnen. Hij was getrouwd en had een zoon. Zijn moeder was een arme vrouw, die met haar kind met gemengd bloed geen kant op kon. In de zwarte gemeenschap werd hij niet geaccepteerd en bij de vader in diens grote huis kon hij al helemaal niet terecht. De kleine Kazungu (‘de witte’, zoals zijn bijnaam luidde) ging naar een katholiek internaat in het buurland Belgisch Kongo en werd toen hij 14 was naar België gebracht om daar met een Franse voornaam, Georges, bij vreemde mensen een nieuw leven te beginnen. In deze film volgt het jongetje van toen, inmiddels cameraman en filmmaker, het spoor terug naar zijn geboorteland. Hij vindt zijn moeder, die de gevechten tussen Hutu’s en Tutsi’s heeft overleefd en nog steeds in Rwanda woont. Enkele jaren later is de zoektocht naar het verleden volbracht, wanneer Georges ook zijn oude vader ontmoet, die inmiddels in Zuid-Frankrijk woont. KAZUNGU, LE MÉTIS is niet alleen een verslag van een zoektocht van een verloren zoon naar zijn wortels en zijn identiteit, maar geeft ook een beeld van de grote politieke en sociale veranderingen die zich sinds de jaren vijftig in Afrika hebben voltrokken.