Sobre un primer combate
Op 14 maart 1960 explodeert het Franse vrachtschip La Coubre in de haven van Havana. Oorzaak onbekend. Het schip bleek wapens te vervoeren voor het leger van de rebellen. Deze ogenschijnlijk toevallige gebeurtenis vond plaats in een periode van dreigementen en handelsembargo's van de Verenigde Staten tegen de revolutionaire regering van Cuba. Bij de begrafenis van de slachtoffers verklaart Fidel Castro dat het in feite om sabotage ging. Later zou hij gelijk krijgen. SOBRE UN PRIMER COMBATE analyseert deze sabotage, de doelen die ermee beoogd werden en de gevolgen ervan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van archiefmateriaal, historische reconstructies en interviews.