Space Is the Place
Getooid in een futuristisch farao-achtig pak reist avant-gardejazzmusicus Sun Ra door tijd en universum in zijn door muziek aangedreven ruimteschip. Hij landt, na een mysterieuze verdwijning, met zijn bemanning op aarde om de Afro-Amerikaanse gemeenschap ervan te overtuigen zich te ontdoen van de aardse ketenen en te verkassen naar een utopische planeet. Hiertoe gaat hij de strijd aan met The Overseer, een satanische godfather in de gedaante van een pooier, met wie hij pokert om het lot van de zwarte gemeenschap en het einde van de wereld zoals we die kennen.
Dit sciencefictionverhaal wordt vermengd met documentaire beelden van een freejazzconcert van Sun Ra en zijn Arkestra. Plot en vormgeving zijn absurdistisch, maar de thematiek van zwarte identiteit, onderdrukking en muzikale transcendentie zijn wel degelijk serieus.
Sun Ra, die eerder zijn ideeën uiteen zette in de collegereeks ‘The Black Man in the Cosmos’ aan de Universiteit van Californië – Berkeley, speelt zichzelf en pleit voor een nieuwe mythologie met kunst, met name muziek, als vehikel. De film uit 1974 wordt gezien als het begin van het Afrofuturisme en is inmiddels een cultklassieker.