Ruthless Times – Songs of Care
Het zijn barre tijden in het welvarende Finland. En waar ‘Finland’ staat, zou je elk ander Noord-Europees land kunnen invullen. Rap toenemende vergrijzing legt er grote druk op het zorgsysteem, dat geprivatiseerd is tot een kapitalistisch verdienmodel. Of eerder een verliesmodel, want er zijn simpelweg meer hulpbehoevende ouderen dan de zorg aankan. De kloof tussen vraag en aanbod, tussen kosten en baten, groeit. Opgebrande en onderbetaalde zorgverleners verlaten de sector.
Regisseur Susanna Helke heeft een bijzondere vorm gevonden om die crisis te verbeelden. Interviews worden afgewisseld met aangrijpende observaties uit de praktijk, waarin zorgrobots en afstandszorg als kostenbesparende oplossingen worden aangevoerd. Daartussen zijn muziekclips gemonteerd: groepen verpleegkundigen en warm aangeklede ouderen zingen liederen die zijn gebaseerd op anonieme brandbrieven van zorgpersoneel.
Wanhoop klinkt, en woede, omdat de ouderenzorg is verworden tot een economisch speelveld waar ethiek en keihard kapitalisme met elkaar botsen. Het recht op een waardig levenseinde is onbetaalbaar geworden.