Gold
In oktober 2006 werd het Nederlandse dameshockeyteam voor het eerst in zestien jaar wereldkampioen. Niek Koppens documentaire over de aanloop naar het succes begint met de feestelijke kampioensontvangst op Schiphol, om vervolgens tien weken terug in de tijd te springen, naar de start van de intensieve voorbereidingen op het WK. Zonder commentaar of interviews, maar met vergaande toegang, toont Koppen hoe de meiden en technische staf toeleven naar het toernooi in Spanje. De regisseur richt zich niet in de eerste plaats op de sportieve kant van het verhaal, maar toont vooral het soms moeizame proces waar het team doorheen gaat. "Zit dat in onze cultuur of zo, dat we allemaal maar moeten praten, praten, praten?", verzucht trainer Marc Lammers op een gegeven moment. Van de trainingskampen toont Koppen de motivatiespeeches en evaluatiegesprekken; bij de wedstrijden, zelfs de zenuwslopende finale, is de camera vaker op de trainer en de reservespelers in de dug-out gericht dan op de actie op het veld. Verlies, teleurstelling, woede, solidariteit en intense vreugde: alles komt voorbij in deze unieke blik van binnenuit op een sportteam onder intense druk.