Devil's Freedom
"Wat krijg je als iemand vermoordt?" wordt buiten beeld gevraagd. "Macht," aldus een Mexicaanse gangster die op zijn veertiende, in schooluniform, zijn eerste moord pleegde. Jongens als hij worden in deze hartverscheurende documentaire even uitvoerig belicht als de slachtoffers (of hun nabestaanden) die zij in alle geledingen van de Mexicaanse maatschappij hebben gemaakt. Zo laat Everardo González zien hoe systematisch geweld iedereen in Mexico in zijn greep houdt. Hij laat zijn gesprekspartners tijdens de interviews een strak, vleeskleurig masker dragen, waardoor emoties zichtbaar blijven, maar iedereen toch in een zekere anonimiteit gehuld is. Dat levert openhartige verhalen op over kidnapping, moord, verkrachting en andere vormen van geweld. Door dader en slachtoffer op dezelfde manier neer te zetten, onderstreept González de gelaagdheid van de Mexicaanse ontvoeringsproblematiek: de kans dat je vóór de loop van een pistool belandt is net zo groot als dat je erachter terechtkomt.