The Man Who Drove with Mandela
Na een kort verblijf in het buitenland, waar hij steun zocht voor zijn strijd tegen de apartheid, keerde Nelson Mandela in 1962 terug naar Zuid-Afrika. Omdat hij gezocht werd door de regering werd hij de grens over gesmokkeld als chauffeur van een welgestelde blanke man. Mandela kende die man goed; het was de schrijver en theaterdirecteur Cecil Williams, toentertijd tevens een van de leidende activisten in Zuid-Afrika. Op het moment dat hun wagen door de politie werd aangehouden, zat Williams echter zelf achter het stuur en Mandela naast hem, waardoor de argwaan van de politie gewekt werd. Mandela kreeg zoals bekend levenslang en Williams werd na een dag weer vrijgelaten, maar kreeg wel een huisarrest van vijf jaar. Wie was Cecil Williams? We leren hem kennen als een gedreven man, die onder meer streed voor de rechten van homoseksuelen in Zuid-Afrika. Aan de hand van talloze vraaggesprekken met vrienden, familieleden en bekenden wordt het leven van deze, in 1979 in Londen overleden Zuid-Afrikaanse legende gereconstrueerd. Op de veelvuldig gebruikte archiefbeelden is vooral het bruisende leven in Johannesburg in de jaren vijftig en zestig te zien. En in een aantal geënsceneerde monologen leest de acteur Corin Redgrave voor uit het oeuvre van Williams. De uit een welgestelde familie afkomstige Williams werkte niet alleen samen met zwarte acteurs, die in zijn theater optraden. Hij was tevens jarenlang voorzitter van een politieke, communistisch georiënteerde actiegroep, die zich openlijk inzette voor een betere positie van de zwarte bevolking. Nelson Mandela is zelf ook even aan het woord. Hij wordt gefilmd op de plek waar hij en Williams zo‘n dertig jaar geleden gearresteerd werden, toen niemand ook maar kon bevroeden welke positie hij in de toekomst zou bekleden.