The White World According to Daliborek
Daliborek is industrieel schilder, amateur-horrorfilmer, maker van boze liederen en neonazi. Hoewel bijna veertig, woont hij nog bij zijn moeder. Hij haat zijn werk, zigeuners, joden, vluchtelingen, homoseksuelen en Merkel. Hij haat zijn leven, maar weet niet hoe hij het moet veranderen. Een keerpunt dient zich aan wanneer zijn moeder een nieuwe relatie begint, en Daliborek besluit eindelijk zijn eerste liefde te vinden. The White World According to Daliborek is een experiment, bedoeld om de situatie van deze eenzame, rancuneuze Tsjechische man te onderzoeken en te veranderen. Dit 'documentaire toneelstuk' waarin we Daliborek in gestileerde, vaak op statief gedraaide totalen zijn creativiteit zien botvieren, is verwant met het werk van Ulrich Seidl en Joshua Oppenheimer. Het is een provocatief onderzoek naar beeldvorming en profilering, macht en onmacht, fantasie en realiteit; en een hybride portret dat ongemakkelijke, urgente, complexe materie aansnijdt. Aan het slot maakt Daliborek een trip naar Auschwitz in een voor de film ontworpen bus, waar hij een Auschwitz-overlevende ontmoet en waar hem een onthulling van de makers wacht.