This Is Exile: Diaries of Child Refugees
Een bijzonder intiem portret van kinderen die het geweld van de burgeroorlog in Syrië zijn ontvlucht naar vluchtelingenkampen in buurland Libanon: in de Bekavallei, bij grensstad Arsal, en in Shatila, Beiroet. Emmy Award-winnaar Mani Yassir Benchelah filmde gedurende een jaar het dagelijks leven van de kinderen, die in hun eigen woorden vertellen over hoe zij omgaan met verlies, ontberingen en gebroken dromen. Terwijl haar broertje water haalt, vertelt Aya hoe ze onder druk werd gezet door een soldaat om informatie te verschaffen over haar vader. De kleine, stotterende Nouredine, die tijdens het beleg in Homs woonde, is bang dat de soldaten van president Assad hem overal achtervolgen. De dertienjarige Layim kampt met wraakgevoelens terwijl hij tegelijkertijd het liefst mensen helpt, bijvoorbeeld bij het verdelen van rantsoenen. Hoewel de meeste kinderen hopen ooit terug te kunnen naar hun thuis, bloeit de invalide Fatima op nadat ze is toegelaten in Zwitserland, waar ze zich niet langer miskend voelt. Mustafa wil op zijn beurt dolgraag studeren, maar moet aan het werk om zijn familie van de broodnodige inkomsten te voorzien. Blik op een microkosmos die aan het licht brengt welke prijs de voortdurende burgeroorlog vergt van miljoenen Syrische vluchtelingen, van wie de helft kinderen zijn.