The Border Crossed Us
Terwijl een groot wit surveillanceluchtschip continu boven het Texaanse grensstadje La Joya zweeft, kammen plaatselijke politieagenten het gebied uit op zoek naar mensensmokkelaars. Langs de grens zijn overal sporen te vinden van mensen die via de Rio Grande de VS trachten te bereiken. Maar in plaats van immigranten te arresteren, verzamelen de agenten informatie over de smokkelaars en hun bazen die verbonden zijn aan Mexicaanse kartels.
Met een visuele stijl die intieme vérité-momenten en meditatieve beschouwingen afwisselt met spannende actie, vertelt de film hoe politiechef Ramon Gonzalez, rechercheur Manuel Casas en agent Mayra Garza omgaan met de dagelijkse problematiek van een bestaan langs de grens. De ironie wil dat het gebied waar nu zwaar gepatrouilleerd wordt ooit Mexicaans grondgebied was.