24h Sunset/Sunrise v2
Ergens ter wereld is altijd wel een zonsondergang gaande. En een zonsopgang. Deze installatie brengt die twee uitersten bij elkaar op twee schermen. Daarop worden live de zonsopgang en zonsondergang getoond die op dat moment plaatsvinden, gevat in beelden van onbeveiligde beveiligingscamera’s. Op de bijbehorende eenvoudige display is te zien van waar ter wereld de beelden komen, en hoe laat het daar is.
24h Sunset/Sunrise v2 is een live multimedia-installatie van mediakunstenaar Dries Depoorter en singer-songwriter Shishani Vranckx. Depoorter maakt installaties, apps en games rond thema’s als privacy, kunstmatige intelligentie, surveillance en social media. Vaak richt hij zich daarbij op de grimmiger kanten van deze technologieën. Deze nieuwste installatie laat zien dat beveiligingscamera’s – bedoeld of onbedoeld – soms ook schoonheid vastleggen. Depoorters poëtische camera-hack wordt begeleid door een soundscape van Vranckx, waarin de invloeden van Afrikaanse, Afro-Amerikaanse en West-Europese muzikale tradities terug te horen zijn.