Willem Breuker 'Time is an Empty Bottle of Wine'
De tegendraadse componist en bandleider Willem Breuker hoeft niet zo nodig begrepen te worden, ook niet door zichzelf. Hij blijft liever het van de Nederlandse jazz. Dat is hij al sinds 1966, toen zijn anarchistische optreden op het Loosdrechtse jazzfestival volgens de kranten het einde van de muziek inluidde. Filmmaker Johan van der Keuken, voor wie Breuker al sinds 1967 bijna alle soundtracks verzorgt, wordt bij optredens nog steeds overrompeld door diens maniakale speelstijl. Een orgeldraaier die een compositie voor zijn draaiorgel bestudeert, vat het zo samen: ‘Die man is òf gek, òf een genie’. Regisseuse Netty van Hoorn volgt in de roadmovie TIME IS BUT AN EMPTY BOTTLE OF WINE Breuker en zijn tienkoppige Kollektief op tournees door de Verenigde Staten en Europa. Ze interviewt hem ook thuis, waar in zijn ‘kinderkamer’ zo’n vijfhonderd composities liggen opgeslagen. De film wordt uiteraard begeleid door een ijzersterke soundtrack, die varieert van avant-gardistische herrie tot volkse vrolijkheid.