Noosfera
Sociologie professor Nicolae Dumitru gelooft in ware liefde. Zo sterk zelfs dat hij zijn hele leven wijdt aan het uiteenzetten van zijn theorie genaamd Noosfera. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek zijner hand, door hem schitterend op grote vellen papieren gekalkt, is hij ervan overtuigd dat nu, na vier miljard jaar, het spirituele tijdperk zal aanbreken en de maatschappij zich enkel nog zal ontwikkelen rondom de menselijke behoefte. Liefde zal daarbij zegevieren. Dat hij zijn theorie in zijn eigen leven maar lastig in praktijk kan brengen, lijkt hem geenzins uit het veld te slaan. Filmmakers Ileana Stanculescu en Artchil Khetagouri volgen Dumitru in de collegezaal waar hij een handjevol studenten voor zich heeft, maar ook in zijn chaotische appartement dat hij deelt met zijn vrouw én ex-vrouw. De wonderlijke situatie die Dumitru gecreëerd heeft, en de gevolgen daarvan voor zijn dagelijkse leven, worden door de filmmakers sfeervol geregistreerd. Ze houden zich daarbij niet afzijdig, maar vuren gerust vragen af op hun onderwerp om zo de drijfveren van alle betrokkenen te doorgronden en het fenomeen dat is voor het voetlicht te brengen.