Metallica: Some Kind of Monster
Deze documentaire geeft een onthullende en fascinerende kijk op één van de succesvolste heavy-metal bands aller tijden: Metallica. Joe Berlinger en Bruce Sinofsky volgden de muzikanten ruim een jaar lang. De uitbundige levensstijl van de groep - die de bijnaam 'Alcoholica' kreeg was de bandleden al enige jaren daarvoor zuur opgebroken. Toen de opnames begonnen zat de groep in een diep dal omdat bassist Jason Newsted net was weggegaan. De verhoudingen tussen de overige bandleden waren op dat moment tot een dieptepunt gedaald. Lichamelijk en geestelijk uitgeput kwamen ze op een dood spoor terecht en raakten zowel op persoonlijk als op artistiek vlak in een diepe crisis. Tijdens de opnames van het album St. Anger het eerste in vijf jaar - ging de band in groepstherapie. Oorspronkelijk bedoeld als promotiefilm is de rockumentary een intiem en openhartig portret geworden van een in zijn voortbestaan bedreigde band. De film past perfect in het illustere rijtje documentaires over muziekgrootheden en is een must, niet alleen voor Metallica-fans, maar ook voor elke muziekliefhebber.