Omdat mijn fiets daar stond
Amsterdam, 1966. Jan Wolkers heeft zojuist met een geestdriftige speech een fototentoonstelling geopend over het politieoptreden dat volgde op het huwelijk van Prinses Beatrix en Claus von Amsberg. Bij het verlaten van het pand worden de bezoekers verrast door de aanwezigheid van de politie, die met bullepezen en wapenstokken paraat staat. Het daaropvolgende optreden van de politie wordt door cineast Louis van Gasteren, die hier ook rondliep met zijn camera, vastgelegd. Een jongeman, psychologiestudent Bob Bermond, wordt door de politie hardhandig te lijf gegaan op zijn weg naar zijn fiets, die even verderop staat geparkeerd.Door gebruik te maken van herhaling en vertraging van de beelden maakt Van Gasteren zijn standpunt kenbaar over de manier van doen van de Amsterdamse politie.