Herakles
Al in zijn debuutfilm zocht Werner Herzog naar het extreme, naar de buitensporige menselijke prestaties die grote risico's met zich meebrengen, naar situaties waarin heroïek en waanzin dichtbij elkaar liggen. De 19-jarige Herzog produceerde en regisseerde helemaal alleen. Hij financierde zijn eerste film door geld te verdienen als lasser. In twaalf minuten verbindt Herzog zwartwit archiefbeelden van de ramp in Le Mans, waar tientallen mensen stierven toen een raceauto buiten het parcours raakte, met beelden van Duitse bodybuilders. Hun oefeningen en poses vormen een sprekend commentaar op de menselijke hang naar uitdaging en grootsheid.