The Offended
Filmmaker Marcela Zamora hoorde op 33-jarige leeftijd dat haar vader in de burgeroorlog in de jaren tachtig in El Salvador is opgepakt en gedurende 33 dagen werd gemarteld door het regime. Pas twee jaar later heeft ze de moed om haar vader, inmiddels een gepensioneerd politicus en diplomaat, erop aan te spreken en ze vraagt hem om over die periode en de martelingen te vertellen. Daarnaast interviewt ze enkele andere mannen die in die periode werden gemarteld omdat ze als subversief werden gezien, en een man die als ondergeschikte zelf meewerkte aan de martelingen. De getuigenissen, die met vaak schokkende archiefbeelden worden geïllustreerd, geven inzicht in de omvang van deze gruwelijke oorlog waarin tienduizenden mensen onder duistere omstandigheden vermoord werden. Ze maken de kijker bovendien bewust van de wreedheden waartoe mensen klaarblijkelijk in staat zijn. Maar bovenal doorbreekt de film een stilzwijgen, niet alleen van de generatie die dit alles aan den lijve heeft ondervonden, maar ook van de generatie erna die schroomt om oude wonden open te halen.