Kashima Paradise
Kashima paradise laat zien hoe de hedendaagse Japanse maatschappij gevangen zit tussen de vele tradities en de verworvenheden van de moderne tijd. Om mee te blijven tellen als een van de toonaangevende industrielanden moeten enorme petrochemische - of staalindustrie‰n worden gebouwd op landbouwgrond. De boeren krijgen nauwelijks enige vorm van compensatie voor het inleveren van hun land en worden door de omstandigheden gedwongen om te gaan werken op bouwterreinen voor nieuwe fabrieken. Ondanks protesten tegen de opening van alweer een vliegveld of industrieterrein, kan niets de 'vooruitgang' stoppen. Yann Le Masson is een militante filmer die het belangrijk vindt om een sociale boodschap uit te dragen in zijn werk. Cynisch doet hij verslag van de manier waarop industri‰len handig gebruik maken van de heersende normen en waarden met betrekking tot het gezin. "De goden zijn de enige kapitalisten in Japan, dat maakt de klassenstrijd er niet eenvoudiger op".