Naziha's Spring
De Marokkaans-Nederlandse Naziha, moeder van tien kinderen, nam negen jaar geleden een ingrijpend besluit. Niet langer wilde ze uren doorbrengen op het politiebureau wanneer enkele van haar zonen zich weer eens schuldig hadden gemaakt aan diefstal, bedreiging of overlast. Ze zette haar gewelddadige man de deur uit en begon, ondersteund door een groot aantal hulpverleners, de strijd om haar kinderen weer op het rechte pad te krijgen. In vlekkeloos Nederlands vertelt ze haar verhaal. Hoe ze als jong meisje werd uitgehuwelijkt aan een dertig jaar oudere man. Hoe haar huishouden door zijn toedoen veranderde in een “terroristisch opvoedkamp”. Verbeten spreekt ze zich uit over die zwarte periode, die heeft geleid tot het criminele gedrag van haar zoons. “Kinderen gedragen zich niet zomaar vervelend. Wij maken ze tot wat ze zijn.” Met haar verhaal wil ze het taboe dat er rust op het accepteren van hulpverlening doorbreken. Nu haar oudste zoons het huis uit zijn, is ze strijdlustiger dan ooit. Maar net als het tij lijkt gekeerd, slaat het noodlot toe en lijkt het normale, rustige leven waarvan ze droomt, verder weg dan ooit. Dit is het verhaal van een mondige, moderne vrouw, die ondanks de ballast van haar jeugd en de voortdurende problemen met haar kinderen, onuitputtelijk blijft strijden voor een beter leven.