The City
THE CITY is een Amerikaanse klassieker uit 1939 waarin het duo Ralph Steiner en Willard Van Dyke, verantwoordelijk voor zowel cameravoering als regie, de historische stadia van de groei van Amerikaanse steden beschrijft. De documentaire eindigt met een voorschrift van een groepje planologen: stadsontwikkeling zou moeten worden gedecentraliseerd, het startschot voor ‘suburbia’. Het hart van de film wordt gevormd door beelden van het leven in Manhattan anno 1939. In een stijl die doet denken aan die van de verborgen camera worden stadsbewoners en verkeerskluwens gefilmd, met als climax een prachtige montagesequentie van een hectische lunchhoek. THE CITY heeft een boodschap van een sponsor, maar is in een zeer persoonlijke stijl gefilmd. Die combinatie zorgde ervoor dat THE CITY gedurende minstens twee decennia de richting zou aangeven die de gesponsorde documentaire kon inslaan.