The Miners' Hymns
Voor deze elegie op film en muziek, over de geschiedenis van de kolenwinning rond Durham in Noordoost-Engeland, werkte gerenommeerd filmmaker Bill Morrison (Decasia) samen met de befaamde IJslandse musicus en componist Jóhann Jóhannson. De soundtrack is gebaseerd op de brassmuziekcultuur uit de regio. Foundfootage-filmmaker Bill Morrison speelde in eerdere films vaak met het chemische verval van foto's, die als meditaties op de broosheid van het menselijk bestaan konden worden gezien. Voor The Miners' Hymns maakt Morrison geen gebruik van verweerd materiaal, maar van prachtige zwartwitbeelden van Britse mijnwerkers die bewaard zijn gebleven in de Britse BFI National Film Archives en hier in hypnotiserend slow motion worden vertoond. Morrison doorsnijdt dit materiaal met kleurenbeelden die hij zelf heeft gefilmd. Deze recente luchtopnames tonen landschappen vol onbestemde parkeerplaatsen, winkelcentra en lege velden, waar ooit kolenmijnen lagen als Ryhope Colliery (1857-1966) en Silksworth Colliery (1869-1971). Ook boven de grond bestond er een levendige, hechte mijnwerkersgemeenschap. Ooit was de jaarlijkse viering van de Miners Association pure pracht en praal. De sluiting van de mijnen ging gepaard met hevige protesten, ook al waren de arbeidsomstandigheden slecht, waarvan de beelden van donkere, vochtige ruimtes vol vallende brokstukken, getuigen.