The Ghost of Piramida
Op het eiland Spitsbergen in de Noorse archipel Svelbard, niet ver van de Noordpool, werd in de vorige eeuw de Sovjet-mijnbouwplaats Pyramiden gesticht. De Russen die er gingen werken, kwamen met de hoop op een beter bestaan, maar die droom was een kort leven beschoren. Inmiddels is de nederzetting reeds lang verlaten. Drie leden van de Deense band Efterklang gaan erheen om de sfeer te proeven en geluiden op te nemen voor een nieuw album. Overal wordt op getikt, langs geritseld en in geblazen. De bandleden schuiven planken heen en weer, klimmen in buizen en leggen het geluid vast van stapels Sovjet-documenten die op de grond vallen. De beelden van Efterklang worden afgewisseld met archiefmateriaal van een voormalig inwoner, die in 1946 naar de nederzetting migreerde. In voice-over vertelt hij over het leven daar: de verwachtingen, het werk, de gewenning aan het extreme klimaat en hoe de inwoners tijdens een skiwedstrijd eens oog in oog kwamen te staan met een ijsbeer. Het fotogenieke Pyramiden, destijds ook wel 'de parel van de Sovjet-Unie' genoemd, liet zich toen al dankbaar vastleggen. En ook nu blijken de verlaten gebouwen, met de foto's nog aan het afbladderende behang, de serene omgeving goed te complementeren.