Ecopolis China
De Finse ingenieur en schrijver Eero Paloheimo droomt van een nieuwe Silicon Valley met plek voor twintigduizend mensen en tien ‘innovatiecentra’ die volledig zijn gericht op het ontwikkelen van schone technologie en een ecologische levenswijze. Tien jaar lang probeerde hij het plan in Europa aan de man te brengen, maar het bleek er te bureaucratisch. Democratie, gelooft hij, is te traag om de crisis op te lossen waar de wereld zich in bevindt. Nu ziet hij voor China een pioniersrol weggelegd bij het veilig stellen van de toekomst voor de mensheid. Paloheimo’s plannen kruisen die van multimiljonair Zhang Yue. Ooit was hij de eerste Chinees met een privéjet, maar Zhang heeft zijn levensvisie bijgesteld en het vliegtuig weggedaan. Zijn leven draait om duurzaamheid, en dat maakt hem naar eigen zeggen gelukkig en vrij. Hij is ervan overtuigd dat een betere wereld niet begint bij het volk, maar bij de rijken. Maar Zhang denkt groot, erg groot. Zijn Chinese gedroomde stad moet de hoogste en snelst gebouwde toren worden, met twintig indoor-boerderijen die groente produceren voor twinitgduizend mensen. In het binnenste van het piramidevormige megagebouw genieten mensen van kunstmatig zonlicht.