Invoked
Tien jaar na de dood van Josip Broz Tito, die vanaf 1945 tot zijn overlijden in 1980 Joegoslavië regeerde, vonden er in Servië voor het eerst vrije verkiezingen plaats. De grote winnaar was Slobodan Milošević, die president werd. Hoe het daarna verder ging met Joegoslavië is bekend. Had het anders kunnen lopen? In Invoked blikken vijf toenmalige presidentskandidaten terug op die eerste vrije verkiezingen. De politieke verschillen tussen hen zijn nog steeds enorm, van sociaal-progressief en milieubewust tot ultranationalistisch.
Aangevuld met talkshowfragmenten, journaals en campagnebijeenkomsten toont deze hyperdynamisch gemonteerde film de bijna surrealistische, circusachtige verkiezingssfeer in die tijd. Er deden bijna vijftig (!) politieke partijen mee, waaronder een ludieke als The Great Rock-’n-Roll Party, die “seks, losbandigheid, krankzinnigheid en drugs” propageerde. Het achterliggende idee was te laten zien “dat elke idioot in Servië een politieke partij kan oprichten”. Hoe dat uitpakte, toont de film aan het einde met oorlogsbeelden, als de nationalistische geest volledig uit de fles is ontsnapt.