Lucky Jack - Three Attempts to Stop Smoking
Filmmaker Peter Liechti rookt al dertig jaar. HANS IM GLUCK is een verslag van zijn pogingen eindelijk definitief te stoppen. Maar ook is het een filmisch essay over de Zwitserse maatschappij in het algemeen en de innerlijke strijd van een roker in het bijzonder. Liechti onderneemt tot drie keer toe een lange voettocht, waarbij hij slechts uitgerust is met een rugzak, wandelschoenen, een dagboek en een videocamera. Het eerste reisdoel is St. Gallen, de stad waar hij is geboren en opgegroeid, en waar hij ooit zijn eerste sigaret rookte. Onderweg heeft hij kortstondige ontmoetingen met oude en jonge mensen en deelt hij zijn observaties van het landschap, de stad en de toevallige passanten met de kijker. In voice-over klinken zijn soms zwaarmoedige, dan weer ironische bespiegelingen over datgene wat hij tegenkomt. En altijd is daar het verlangen om te roken. Hij probeert het beeld van een sigaret uit te bannen maar hoe ver hij ook loopt, het blijft hem achtervolgen. Alleen temidden van het adembenemende berglandschap van Appenzell, waar hij mooie momenten beleeft met mensen en varkens, realiseert hij zich dat hij kortstondig vrij is van zijn obsessie.