Agent of Happiness
Valt kwaliteit van leven te meten? De koning van Bhutan denkt van wel en startte in 2008 de Bruto Nationaal Geluk Enquête. Inmiddels heeft de overheid enkele tientallen ambtenaren in dienst, getraind om burgers een vragenlijst voor te leggen waarmee de mate van hun geluk kan worden bepaald.
Amber Kumar Gurung is zo’n enquêteur die door het bergland reist om met uiteenlopende bewoners de enquête door te nemen. Filmmakers Arun Bhattarai en Dorottya Zurbó volgen hem en leggen momenten uit zijn interviews vast.
Dat de enquête niet de volledige waarheid boven water krijgt blijkt al snel. Zo denkt een dominante echtgenoot zelf te kunnen bepalen waarin het geluk van zijn drie vrouwen schuilt. De regisseurs besluiten in zulke gevallen door te vragen.
In afzonderlijke gesprekken vertellen Bhutanezen, onder wie Kumar Gurung zelf, openhartig over de tegenslagen in hun leven en hoe ze daarmee omgaan. Met veel compassie legt Agent of Happiness vervolgens hun kleine geluksmomenten vast. “We hebben maar één leven”, zegt een van de geïnterviewden, “waarom zouden we dat verspillen met treurig zijn?”