De badgast de baas
Het waddeneiland Terschelling wordt ieder jaar overspoeld door honderdduizenden toeristen, de zogeheten badgasten. Het toeristenseizoen is door de vakantiespreiding en het populaire theaterfestival Oerol, dat in juni plaatsvindt, steeds langer geworden. Hoewel een groot deel van de nog geen 5000 eilandbewoners een graantje meepikt van de inkomsten die dit met zich meebrengt, realiseert men zich dat er niet alleen maar voordelen aan het toerisme zijn verbonden. De prijzen van huizen zijn de laatste decennia enorm opgedreven, waardoor de woningnood onder de Terschellingers ernstige vormen begint aan te nemen. In DE BADGAST DE BAAS schetst Hetty van Oordt een beeld van een eiland, waar de bewoners een evenwicht proberen te bewaren tussen commercie en authenticiteit.