Nuclear Savage
Adam Jonas Horowitz kwam voor het eerst op de Marshalleilanden in 1986, toen hij er zijn documentaire op IDFA in 1991)maakte. Hij keerde er in 1990 terug als actievoerder op het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior. Hij voelde zich volledig ontregeld door wat hij aantrof op deze voormalige Amerikaanse kolonie in de Stille Oceaan. Radioactief besmette kokosnoten, lekkende opslagplaatsen voor kernafval en dichtbevolkte sloppenwijken - omdat op een groot deel van de eilanden geen mens meer kan leven. In de jaren vijftig voerde de Amerikaanse overheid hele series kernproeven uit in het gebied, om zich voor te bereiden op een langdurige kernoorlog met de voormalige Sovjet-Unie. In officiële verklaringen spreken de autoriteiten tot op de dag van vandaag hun dank uit voor de bijdrage van de Micronesiërs aan de nationale veiligheid, wereldvrede en democratie, maar de werkelijkheid is een stuk cynischer. Horowitz brengt in , met een overrompelend engagement dat zijn activistische verleden verraadt, een halve eeuw destructie in beeld: de brandwonden die de Bravo-waterstofbom - duizend keer zwaarder dan Hiroshima - in 1954 veroorzaakte, de kinderen die op het zwaarst vervuilde eiland Rongelap met de meest weerzinwekkende afwijkingen ter wereld zijn gekomen en de hardnekkige Amerikaanse ontkenning dat het de bevolking van Rongelap in 1957 willens en wetens terug-evacueerde - om te kunnen testen hoe het menselijk lichaam zou reageren op massadosissen kernstraling.