Turtle Rock
Deze slow cinema in prachtig zwart-wit volgt vier seizoenen lang een familie in Turtle Rock, een afgelegen dorp in China, vernoemd naar een nabijgelegen rots in de vorm van een reuzenschildpad. Al bijna een eeuw wonen hier slechts zeven families met vier achternamen. Op de vlucht voor de oorlog migreerden ze ooit naar deze bergachtige regio, waar de bewoners sindsdien een eenvoudig leven leiden. De oma van filmmaker Xiao Xiao is een van de eerste mensen die hier geboren is. Het is ook de plek waar hij zelf is opgegroeid. Zodoende kan Xiao heel dicht bij de bewoners komen, die liefdevol geobserveerd worden als ze specerijen of brandhout hakken, enorme lange bamboestammen op hun schouder dragen of op hun gemak een ijzeren pijp uit een oude buis tikken – alles wordt hier hergebruikt. De ruisende bomen en de kakelende kippen vormen de natuurlijke soundtrack van deze ritmische, mooi gekadreerde documentaire, die ook oog heeft voor de harde kanten van dit leven, ver weg van het stadsgewoel.