Citizen Boilesen
'Henning Boilesen' lijkt een weinig voor de hand liggende straatnaam in het exotische São Paulo. Wie is meneer Boilesen? De buurtbewoners weten het niet precies, wat reden is voor de filmmakers om op onderzoek uit te gaan. Al snel komen ze erachter dat de straat is vernoemd naar een zakenman uit Denemarken, die in 1971 in São Paulo door militairen om het leven werd gebracht. Maar waarom? Aan de hand van zwart-wit archiefbeelden en interviews met schrijvers, psychologen, linkse protestleiders en ex-militairen wordt het roemruchte verleden van de Deen gereconstrueerd. Was de Kirk Douglas-, zoals iemand hem typeert, inderdaad een charismatische, populaire man? Kloppen de verhalen over zijn vriendschap met de als zeer gewelddadig bekend staande politicus Sergió Fleury? Om de kijker een beeld te geven van de politieke strijd tussen rechts en links en de cultuur van angst en terreur in de jaren zestig en zeventig, worden stukken uit speelfilms over die tijd door de interviews heen gemonteerd. Nationalistische muziek over vaderland Brazilië klinkt bij archiefbeelden van demonstraties, rouwstoeten en rellen. Meer en meer wordt duidelijk over de naamgever van de straat en zijn omstreden rol in een van de meest gewelddadige periodes uit de geschiedenis van politiek Brazilië.