So Help Me God
De dagelijkse bezigheden van de Brusselse onderzoeksrechter Anne Gruwez bestaan onder meer uit het ondervragen van verdachten, het bezoeken van plaatsen delict en het leiden van DNA-onderzoek in samenwerking met rechercheurs van de politie. Deze film registreert zonder interviews, commentaar of toegevoegde muziek wat er in haar kantoor en daarbuiten gebeurt. Dat de filmmakers toestemming hebben gekregen om dit alles vast te leggen mag gezien de inhoud van de scènes opmerkelijk worden genoemd. Dat komt mede door de in alle opzichten bijzondere verschijning en persoonlijkheid van de hoofdpersoon, die geen blad voor de mond neemt en in haar contact met collega's en verdachten af en toe opvallend politiek incorrect uit de hoek kan komen. Maar ook de inhoud van de gesprekken is buitengewoon; soms hilarisch als ze een prostituee geamuseerd en belangstellend uitvraagt over de bizarre wensen van klanten, en soms onthutsend wanneer ze schijnbaar onbewogen het relaas aanhoort van een vrouw die haar achtjarige zoon op gruwelijke wijze heeft omgebracht. De waarheid blijkt soms vele malen schokkender dan fictie.