Whores' Glory
Dit in warme kleuren gefilmde drieluik over de ambivalente levens van prostituees in Thailand, Bangladesh en Mexico is het laatste deel van Michael Glawoggers trilogie over globalisering. Megacities (1998) en Workingman's Death (2005) gingen eraan vooraf. In Bangkok zien we hoe opgedirkte vrouwen nummertjes opgespeld krijgen alsof het om een missverkiezing gaat. In Faridpur sleuren piepjonge meisjes hun klanten letterlijk hun kamer in, want zonder klanten geen bestaan. In Reynesa verklapt een gepensioneerde hoer giechelend de kneepjes van haar vak. Prostituees spreken vrijuit over alle aspecten van hun werk, over ouder worden en over de rol van religie als houvast. Ook klanten komen aan het woord over het waarom van hun hoerenloperij. Glawogger vermijdt clichés en makkelijke oordelen. Zijn meeslepende en veelkleurige portretten werpen urgente vragen op over de impact van commercie en globalisering. De melancholische soundtrack met songs van onder anderen P.J. Harvey en CocoRosie zet aan tot overpeinzingen.