A German Youth
Prijswinnend kortefilmmaker Jean-Gabriel Périot schakelt van beelden van het Derde Rijk naar Duitse televisiedebatten in de jaren zestig en schetst zo de context voor de opkomst van de Rote Armee Fraktion (RAF), de revolutionaire terreurgroep, opgericht door Andreas Baader en Ulrike Meinhof. Beiden speelden al een rol in het openbare leven, met name Meinhof, die als interviewer werkte voor televisieprogramma’s. Périot laat in deze geheel uit found footage samengestelde sociogenese van de RAF zien hoe onvrede over heersende machtsverhoudingen en politiegeweld bij Baader, Meinhof en veel anderen zorgde voor radicalisering. Zijn scherp geobserveerde montage van nieuwsbeelden illustreert hoe de combinatie van een jonge democratie die nog met twee benen in een eeuwenoude hiërarchie stond, onvermijdelijk botste op de marxistische retoriek van een nieuwe generatie; met ontvoeringen, gijzelingen en moorden als gevolg. Filmmakers als Godard, Antonioni en Fassbinder passeren omdat zij zich in enkele films uitspreken over het radicalisme van hun tijd. Périot laat zien hoe het extremisme links en rechts van het midden elkaar naderen en in realiteit veel meer met elkaar verweven zijn dan mensen lijken te beseffen. Hoe politieke context en maatschappelijk ongenoegen uit die tijd zich verhouden tot onze eigen tijd, laat de filmmaker aan de kijker.