Heartbound
De Thais-Deense Sommai woont al 25 jaar in noordelijk Jutland met haar man Niels. Met haar levenservaring en kennis van de Deense maatschappij helpt ze andere Thaise vrouwen bij het vinden van een Deense man en het opbouwen van een bestaan. Het intensieve contact dat zij onderhoudt met vele nichtjes, zussen en vriendinnen in Thailand en Denemarken stelt regisseurs Janus Metz (Armadillo) en zijn vrouw, de antropologe Sine Plambech, in staat tien jaar lang het leven van deze groep vrouwen te volgen. Een aantal woont al jaren in Denemarken en heeft kinderen, anderen staan op het punt de stap naar Europa te nemen of besluiten toch in Thailand te blijven.
Doordat ze aan elkaar verbonden blijven, krijgen we een divers beeld te zien van de vrouwen en hun dromen in verschillende fasen van hun leven. De sprong naar Europa wagen of besluiten in Thailand te blijven, het heeft consequenties. Deze film vertelt niet alleen veel over immigratie, interculturele huwelijken en verschillen tussen rijk en arm, maar ook over heimwee, familiebanden, verwachtingen en teleurstellingen.