The Hangman
"De mens is geschapen om zichzelf te verbeteren", vindt Shalom Nagar, een vrome joodse Israëliër. Hij strooit gul met wijsheden, die hij baseert op de Tenach (de Joodse bijbel) en die soms te horen zijn bij het beeld van een wolkenrijke blauwe lucht. "We zijn hier op aarde slechts huurders", aldus Nagar. "Het enige dat we uiteindelijk meenemen zijn onze goede daden." Op korte archiefbeelden is de berechting te zien van Adolf Eichmann, het nazi-kopstuk dat de transporten van Joden naar concentratiekampen organiseerde. In detail vertelt Nagar hoe hij tijdens dat proces dienst deed als bewaker en uiteindelijk betrokken was bij Eichmanns executie in 1962. Het vormde een keerpunt in het leven van Nagar, die zeer religieus zou worden en daar in 1967 als vriendelijke bewaker van gevangenen uit de Zesdaagse Oorlog duidelijk blijk van gaf. Naast regelmatig bezoek aan de synagoge en het naleven van de Joodse rituelen, betekent het geloof voor Nagar een streven naar eenvoud en het praktiseren van een zachtmoedige vorm van medemenselijkheid. Zo probeert hij zich voortdurend te verplaatsen in de positie van de niet-joodse bewoners van Israël en omstreken. Voor de Iraanse leider Ahmadinejad heeft hij echter geen goed woord over: "Naar de hel met hem."