Comandante
De beroemde regisseur Oliver Stone krijgt een unieke kans: drie dagen lang ongelimiteerde toegang tot de Cubaanse leider Fidel Castro. Ze spreken zo’n dertig uur met elkaar in een vrij ontspannen, open sfeer. Castro blijkt een charmante, zelfverzekerde man, die eerlijk en oprecht lijkt te antwoorden en volkomen op zijn gemak is met de camera. Natuurlijk weet zowel de kijker als Stone dat hij soms regelrecht aan geschiedvervalsing doet. Niet alleen in het verleden, maar ook recent nog heeft Castro de mensenrechten geschonden en de persvrijheid gesaboteerd. Hoewel de filmmaker kritische vragen niet helemaal uit de weg gaat, is hij duidelijk onder de indruk. Met snel gemonteerd archiefmateriaal tussen de gesprekken door, probeert Stone zijn volgens sommigen te weinig kritische opstelling te corrigeren. Toch blijft het bijzonder fascinerend om de oude dictator van zo dichtbij te zien en hem zijn kant van al die historische gebeurtenissen te horen vertellen.