To See If I'm Smiling
Israël is het enige land in de wereld waar ook meisjes op hun achttiende jaar worden opgeroepen voor verplichte militaire dienst. In To See If I'm Smiling vertelt een aantal van hen over hun ervaringen tijdens de twee jaar in het leger. Zij waren allemaal gestationeerd in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, plaatsen waar het conflict hoog kan oplaaien. Hoewel ze niet rechtstreeks betrokken waren bij gewapende acties, verkeerden ze in posities die een uniek perspectief boden op de gespannen verhouding tussen Israël en de Palestijnse bevolking. Voor het eerst praten ze openlijk over hun ervaringen, in interviews die zijn aangevuld met zowel archief- als privé-beelden. De periode in het leger heeft op ieder van hen een onuitwisbare indruk gemaakt. Ze vertellen hoe het was om zich als vrouwelijke militair tussen mannen te handhaven, maar ook over de morele dilemma's en hun twijfels over de manier waarop de Palestijnen behandeld worden bij controleposten. Aan het eind komt de onvermijdelijke afstomping ter sprake die men uiteindelijk bereikt en de vervagende grens tussen wat ze ooit zo duidelijk konden onderscheiden als goed en kwaad.