Of Fathers and Sons
Om nachtmerries de baas te worden moet je ze vastleggen, leerde de Syrische documentairemaker Talal Derki van zijn vader. Evenals in Return to Homs keert hij terug naar zijn vaderland en filmt hij van binnen uit het leven in oorlogsgebied. Ruim twee jaar woont hij bij de familie van Al Nusra-strijder Abu Osama in een dorpje in Noord-Syrië. Hij richt de camera vooral op de kinderen, al jong getraind om in de voetsporen van hun vader te treden als soldaten van God. De verschrikkingen van de oorlog en de intimiteit van het gezinsleven liggen vlak naast elkaar. Aan het vlakbij gelegen front bestrijdt Abu Osama de vijand, thuis knuffelt hij zijn kinderen en droomt hij van het kalifaat. Talal Derki probeert het moment vast te leggen waarop de kinderen hun jeugd vaarwel moeten zeggen en tot jihadi's worden gevormd. Hoe dichtbij de oorlog ook komt, één ding hebben ze alvast geleerd: huilen mag niet.