Nagasaki Stories
Over de verwoesting van Nagasaki en Hiroshima zijn veel films gemaakt die de vernietiging bekijken vanuit een abstract historisch en politiek perspectief. Filmmaker Jos de Putter koos voor een andere invalshoek. In nagasaki stories zoekt hij naar persoonlijke verhalen en herinneringen. Centraal in de film staat de vroegere journalist Kyushiro Kusbabe, die door de atoombom zijn vrouw en moeder verloor. Samen met zijn schoonzus Miyoko Taguma reist hij per trein van Tokio naar Nagasaki om de herdenking van de bom bij te wonen. De twee halen herinneringen op over hun jeugdjaren in het multiculturele Nagasaki, dat zij contrasteren met het moderne leven. Hun verhalen worden aangevuld met de herinneringen van twee generatiegenoten: een oude fotograaf en een vroegere kamikaze?piloot. Ook komen twee dochters aan het woord van een kleermaker die failliet ging door veranderingen in de kimono?mode. De persoonlijke verhalen zijn doorsneden met fragmenten van familiefilmpjes.