From Zero - Italy
Wat gebeurt er in een rampgebied als de camera's weer vertrokken zijn? is een online platform dat het dagelijks leven vastlegt in het Italiaanse berggebied Abruzzi en het stadje L'Aquila, die op 6 april van dit jaar door een aardbeving werden getroffen. Zestigduizend bewoners werden in tentenkampen ondergebracht. Een van de tentenkampen, kamp Centicolella, werd gebouwd op een voetbalveld. In dagelijkse episodes maakt de kijker kennis met bewoners van het kamp en de toestand in het gebied. Zoals de eigenaar van Fausto's café, die vertelt dat hij net bier uit de kelder aan het halen was toen in april de eerste schok kwam. Vanwege instortingsgevaar mogen bewoners die iets uit hun huis moeten halen alleen onder begeleiding van de brandweer nog het stadje in. is een project dat vraagt om aandacht voor het leven van mensen na een ramp en dat de wereld achter het nieuws wil laten zien. Hoe is het leven zes maanden later, nadat een complete stad met al zijn publieke en private diensten en gebouwen in een dag verdwenen is? Tijdens IDFA creëert Stefano Strocchi een live versie van het project in de bioscoop.