Dorotchka
Op het Siberische platteland wordt het huwelijk traditioneel gezien als het hoogst haalbare geluk voor de vrouw. De tachtigjarige Dorotchka, een archetypische baboesjka, is echter altijd alleen gebleven. Aan de keukentafel overpeinst ze het leven, de liefde, spijt en eenzaamheid – heeft ze dit levenslot misschien wel over zichzelf afgeroepen?
Deze film is een spin-off van de eerder op IDFA vertoonde film Siberian Love, waarin filmmaker Olga Delane bovengenoemde opvattingen over de liefde en het huwelijk onderzocht. De prachtig verstilde beelden van Dorotchka in en rond haar houten huis, binnen het decor van een onbarmhartig landschap waar continu noeste arbeid verricht moet worden, doen denken aan negentiende-eeuwse schilderijen van het geromantiseerde boerenbestaan. Maar ook vrouwen als zij hebben hun portie liefdesverdriet gehad, waarover de Siberische aan de keukentafel in korte, met krachttermen doorspekte zinnen, al handenwrijvend vertelt. Gestileerde opnamen van het plattelandsleven worden afgewisseld met kolderieke zwart-witfilmpjes van Russische boerenbruiloften, folkloredansen en volksliederen: een belofte van kansen in een inmiddels vervlogen tijd.