Bitva o zivot
Drie regisseurs, Miroslav Janek, Vít Janecek en Roman Vávra, filmden het leven in het Tsjechische dorpje Bystré. De economische omstandigheden zijn er dramatisch slecht, er is ongekend veel werkloosheid en ook de laatste textielfabriek sluit er haar poorten. 'We dachten dat we het beter zouden hebben na 1968, maar dat bleek niet waar', lacht een fabriekarbeidster die op het punt staat haar baan te verliezen. Humor is belangrijk in het leven van de inwoners van Bystré; humor, feesten en heel veel drank. De drie regisseurs volgden, elk met hun eigen stijl, verschillende dorpelingen en activiteiten: een landbouwer en zijn oude moeder, die haar zoon met gemak onder de tafel drinkt; het naspelen van een slag uit de Tweede Wereldoorlog - waarbij tot ieders grote hilariteit de tractor van de landbouwer verloren gaat; en het nieuwjaarsfeest, één grote bonte avond.