Girls on the Air
De Afghaanse 25-jarige Humaira maakte het Talibanregime mee, maar stift nu vol zelfvertrouwen haar lippen voor de camera. Ze studeerde journalistiek en startte in 2003 haar eigen radiozender, Radio Sahar. Dat er sinds de val van de Taliban veel veranderd is, wordt duidelijk bij het zien van een groepje vrouwelijke journalisten die in wapperende djellaba's radio-interviews afnemen op de kermis. In deze zorgvuldig gemaakte documentaire worden sfeerbeelden van Afghanistan afgewisseld met beelden van Humaira als kordate eindredactrice. In een land vol analfabetisme snapt ze hoe belangrijk het is dat er op de radio verteld wordt wat zich in het land afspeelt. In de plaatselijke rechtbank vertellen vrouwen openlijk over hun soms schrijnende situatie. Het zijn verhalen die al eerder verteld zijn, maar dat ze nu landelijk worden uitgezonden in Afghanistan is nieuw. Toch gaat het sinds de val van de Taliban niet allemaal alleen maar beter. Humaira vertelt over de politieke onrust, het toenemend geweld jegens vrouwen, de zelfmoordaanslagen. De toekomst is en blijft onzeker. Of Afghanistan ooit dat "door vrouwen gedomineerde land" wordt, zoals een man aan het eind van de film grapt temidden van een groep kletsende vrouwen, is en blijft de vraag.