Two at the Border
Ali en Naser zijn twee jonge Arabische mannen (Naser is Palestijn en Ali is Syriër) die vanuit de Turkse stad Edirne, vlakbij de Turks-Griekse grens, vluchtelingen helpen om illegaal de grens naar Griekenland over te steken. De laatste tijd zijn het vooral vluchtelingen uit het geboorteland van Ali, veelal mannen die klem zitten tussen het regeringsleger dat hun vraagt om op burgers te schieten en de rebellen die op de soldaten jagen. De grens, die voor een deel via een rivier loopt, wordt door de samenwerkende Europese autoriteiten steeds strenger bewaakt, waarbij steeds meer mankracht en middelen worden ingezet om de stroom vluchtelingen te stoppen. Dit maakt de mensensmokkel voor de twee mannen tot een steeds gevaarlijker en moeilijker werk. De filmmaker zit ze dicht op de huid, terwijl ze in hun appartement rondhangen, roken, praten over hun familie in het thuisland, waar ze misschien wel nooit zullen terugkeren, en hun acties met de klanten voorbereiden. Ook gaat de camera mee op een tocht naar de grens. Het lijkt een behoorlijk uitzichtloos bestaan voor zowel de twee jonge mannen als voor hun klanten, van wie er steeds minder Griekenland bereiken.