Diamonds and Rust
Een van de belangrijkste exportproducten van het Zuid-Afrikaanse land Namibië is de diamant. Langs de gehele kustlijn bevinden zich schepen van grote concerns die de ruwe diamanten uit de bodem halen. De Spirit of Namibia is zo’n schip. Maandenlang zitten bemanningsleden van diverse nationaliteiten en achtergronden hier met elkaar opgescheept; een multiculturele samenleving op miniformaat. Harmonieus kan men het leven op dit roestige diamantschip echter niet noemen. De Cubaanse kapitein heeft de grootste moeite de onderlinge spanningen tussen blank en zwart, en tussen officieren onderling te beteugelen. De zwarte Namibische dekknechten zijn slachtoffer van racisme en machtswellust door blanke Afrikanen en het schip heeft zijn beste tijd gehad. Zo wordt een ontluisterend beeld geschetst van een wereld aan boord, die in schril contrast staat met de glamour van de waardevolle steen waar hij op gebaseerd is.