In Search of Kundun (with Martin Scorsese)
In een van de beginscènes van IN SEARCH OF KUNDUN zegt Martin Scorsese tegen de interviewer: ‘Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mensen die de moed hebben zonder geweld iets te willen bereiken. Want ik ben me maar al te bewust van de gewelddadige manier om iets te bereiken, en die manier wordt in deze wereld te veel voor lief genomen.‘ Duidelijker kan de motivatie van de maker van extreem gewelddadige films als MEAN STREETS en TAXI DRIVER om een film over de vreedzame Dalai Lama te maken, niet verwoord worden. De opnamen voor deze documentaire vonden grotendeels plaats terwijl Scorsese in Marokko bezig was met de film KUNDUN, die verhaalt over het leven van de Dalai Lama. We zien hem aan het werk op de set, terwijl hij zichtbaar moeite doet om voor het eerst in zijn carrière jonge kinderen te regisseren. Hij werkte overigens uitsluitend met Tibetaanse amateurs. Scorsese had tevens een ontmoeting met de Dalai Lama zelf, in diens verbanningsoord in India.