I Am Sun Mu
Sun Mu is een van de eerste Noord-Koreaanse kunstenaars die hun werk kunnen delen met de rest van de wereld. In de jaren negentig vluchtte hij naar Zuid-Korea, waar hij sindsdien bewogen schilderijen maakt: rood-wit-blauwe beeltenissen van dictator Kim Il-Sung en vertederende portretten van de geïndoctrineerde jeugd. Ondanks zijn naargeestige verleden is hij niet per se rancuneus: hij hoopt nog altijd dat Noord- en Zuid-Korea worden verenigd. Zijn sterk gepolitiseerde oeuvre wordt ontdekt door een curator die het in zijn galerie in Beijing wil etaleren. Zo begint de film, als een opmaat naar de expositie, vier maanden voor de opening. De spanning loopt geleidelijk op wanneer blijkt dat het tentoonstellen van Sun Mu’s werk een risicovolle onderneming is. Er wordt gevreesd voor bemoeienis van de Noord-Koreaanse ambassade en gezien de uitstekende banden tussen Noord-Korea en China zou de Chinese overheid de tentoonstelling kunnen verbieden. Daarnaast vreest Sun Mu voor repercussies aan het adres van zijn familie in Noord-Korea, waardoor hij niet in beeld wil. Terwijl de camera alles filmt, van zijn leuzen tot zijn onopgemaakte bed, blijft zijn gelaat in nevelen gehuld. Zijn artistieke creaties worden omgevormd tot animaties die zijn levensverhaal op ingenieuze wijze onderschrijven.